Bedden, slapers, enz. manager
Terwijl de zomer langzaam overgaat in vallen, gaan onze gedachten naar nachttreinen. Voor veel Europese reizen zijn nachttreinen volkomen logisch – en naarmate de avonden vallen, zijn er nog meer goede redenen om op een trein te stappen en door Europa te dutten.
Let op een veelvoorkomend misverstand. Alleen omdat een trein eruitziet als een hoteltrein, wil dat nog niet zeggen dat hij beter is dan elke andere nachttrein. Veel hangt af van het type woning dat u kiest.
In de meeste Europese nachttreinen hebben reizigers de keuze uit drie soorten accommodatie: stoelen, stapelbedden en slapers.
Nachttreinen: wat te verwachten
Dit is de norm, maar de situatie verschilt van trein tot trein. Hier zijn enkele uitzonderingen. De diensten van Frankrijk naar Rusland zijn van zeer hoge klasse en je vindt er alleen slaapwagens. Sommige andere routes (zoals Parijs-Rome, Praag-Kopenhagen en München-Milaan) hebben ligplaatsen en dwarsliggers, maar gewoon geen vaste zitplaatsen. De nachttrein van Berlijn naar Malmö bestaat alleen uit couchetterijtuigen – er zijn geen zitplaatsen of dwarsliggers. Verhuis naar Spanje en veel van de binnenlandse nachttreinen die alleen in Spanje zijn, hebben stoelen en slaapplaatsen, maar geen couchettes.
Zelfs binnen de drie brede borstelcategorieën (dwz stoel, bank en slaper) zul je aanzienlijke verschillen tegenkomen.
Ga zitten
De stoelen in de nachttrein van Wenen naar Venetië bevinden zich in klassieke rijtuigen met zes zitplaatsen. Als je het geluk hebt om op een stille nacht te reizen, kunnen twee reizigers aan één kant inpakken en comfortabel uitstrekken. Maar dit is een trein waar vaak veel vraag is naar zitplaatsen, en een nacht zittend op een gewone stoel in een vol compartiment is geen pretje. Vertrouw ons.
De nachttreinen van Zürich naar Berlijn en Praag hebben daarentegen ruime open rijtuigen. De stoelen kunnen achterover leunen en bieden wat privacy – perfect om te dutten.
Kies een bank
Ga naar de top-of-the-line ligplaatsen, waarbij de keuze uit vier of zes slaapplaatsen de belangrijkste keuze is. Naar onze mening zijn ligbedden zinvol voor gezinnen die met een beperkt budget reizen. Een vierzitter is een leuke oplossing voor ouders die met een paar kinderen reizen.
Gebruik ons advies. We sloten een deal voor een stapelbed en doorstonden lange hete nachten in bedompte stapelbedden die we deelden met vreemden die reisden met bergen bagage (en in één geval een contrabas). Het geeft geen vrede en rust. Je verdient meer.
Geniet van de slaper kinderwagens
Dus kies een slaapkamer als je kunt. Nachttreinen waren om te slapen. En dat vraagt om stilte, privacy en schone, frisse lakens. Een overnachting in het comfort van uw slaapkamer is moeilijk te verslaan. Sommige reizen (bijv. Venetië – München of Nice – Warschau) bieden zelfs tweepersoonsbedden aan.
Zelfs de slaapkamers zijn eindeloos variabel, van chique kleine hutten tot ruime en-suite units. De Russische Spoorwegen (RZD) heeft een aantal zeer goed uitgeruste slaaprijtuigen op routes naar Moskou vanuit Parijs en Nice. Maar tegen een prijs.
Maar zelfs wie een bescheidener budget heeft, kan genieten van een stijlvolle nachttrip met een aantal City Night Line (CNL)-diensten. De slaapcompartimenten op de bovenverdieping van geselecteerde CNL-treinen zijn zeer ruim en hebben een kleine badkamer (met toilet en douche). Er is een plek om je uit te strekken en het avondlandschap door het raam te zien passeren. Deze luxe coupés vind je onder andere op CNL Aurora (Basel-Kopenhagen), CNL Sirius (Zürich-Berlijn) en CNL Comet (Zürich-Hamburg).
Het mooie van de drie hier genoemde treinen is dat ze allemaal een full-service restauratiewagon hebben. Nu is reizen echt zoals het zou moeten zijn. Ontspannen diner aan boord voordat u naar bed gaat om verfrist en ontspannen wakker te worden op uw bestemming.