Zou je in een hotel verblijven zonder wifi?

Wat zou je doen als je bij je hotelkamer aankwam, je koffers liet vallen en probeerde verbinding te maken met het wifi-netwerk van het hotel om te zien … (spin, spin) …. niets

We hebben het niet over rondhangen met je laptop in de lounge beneden omdat de wifi je kamer niet bereikt. En je kunt het niet de schuld geven van een vastgelopen modem of een kapotte router.

Het blijkt dat er geen internet, wifi of iets anders in het hotel is.

Ervaar je (kies er één): Paniek? Verwardheid? Verlichting?

Het is ongelooflijk hoe wat een paar jaar geleden als nieuw gemak werd geïntroduceerd, nu bijna als een recht wordt beschouwd. (In feite vertelde een Estlandse toerismefunctionaris me onlangs dat gratis wifi in haar land eigenlijk als een “mensenrecht” wordt beschouwd.)

Een decennium of zo snel vooruitspoelen en hotels stonden te popelen om de nieuwe Wi-Fi-technologie toe te passen, vooral omdat het een nieuwe inkomstenstroom was. Sommigen rekenen per uur, anderen per dag. Maar bijna iedereen rekende af. Door de jaren heen zijn de kosten voor het verstrekken van wifi gedaald en zijn online hotelboekingen concurrerender geworden. Hotels hebben ontdekt dat ze ook reizigers kunnen overtuigen door de service gratis aan te bieden.

Natuurlijk biedt niet elk hotel dit gratis aan. Ik heb al eerder geschreven over de trend dat luxe hotelketens kosten in rekening brengen voor wifi, ook al geven kleinere budgethotels het gratis weg. Veel van de tophotels in onze Parijs-gids bieden bijvoorbeeld gratis wifi, waaronder Tiquetonne, Esmeralda (werkt echt alleen in de lobby), Hotel Jeanne d’Arc en zelfs een super-duper cheap-hotel. Rivoli.

Er zijn echter nog maar weinig hotels die het helemaal niet aanbieden.

Een paar dagen geleden heb ik mijn recensie van Hotel Henri IV bijgewerkt, een supergoedkope slaper op Place Dauphine aan de rand van Ile de la Cité in Parijs. (Gezien de buitengewone locatie, worden tweepersoonskamers van € 60 eigenlijk als “erg goedkoop” beschouwd.)

Toen ik vorige maand het hotel bezocht, herinnerde de vriendelijke receptioniste me eraan dat de kamers vrij eenvoudig zijn en geen tv’s hebben. OK (Dit is eigenlijk niet ongebruikelijk in kleine hotels en pensions, omdat een flikkerende tv in een kamer door de gang kan weergalmen en de stemming kan verstoren.)

Maar toen kwam hij bij de clincher: “En we hebben geen wifi.”

Oh oke. Ik maakte een aantekening en dacht er niet veel meer over na totdat ik de recensie bijwerkte en besloot om het uit te spreken. Maar vorig jaar had het ook geen wifi, en ik was toen niet gedwongen om het te specificeren. Zien we wifi nu echt als iets? Is dat eerlijk of zelfs maar goed?

Ik ging naar Twitter om te vermelden dat ik na al die jaren nog steeds onder de indruk ben van de lage tarieven van het hotel:

Klopt.

Ik begrijp zeker waarom we vinden dat dit nodig is. We vertrouwen op wifi om e-mail te controleren. mail, zoek restaurants, zoek kaarten op en schakel Skype in om dierbaren te bellen. Om nog maar te zwijgen van een vaste baan.

En hoe zit het met de ongelooflijk slinkende lijst van hotels die het niet alleen niet gratis aanbieden, maar eigenlijk niet alles aanbieden?

Het klinkt bijna als vakantie.

Wat denk je?

Vindt u dat alle hotels wifi moeten aanbieden? Zou je in een hotel verblijven zonder verbinding? Denk je dat al dit gepraat stom is en dat iedereen de verbinding moet verbreken en een leven moet vinden? Laat hieronder een reactie achter!