Alles over metro’s, bussen en oesters
Het vervoer in Londen kan lastig zijn. Moet ik een Oyster-kaart kopen of enkele reiskaartjes kopen? Hoe werkt het zonesysteem? En als je het fout hebt, kan het ook duur zijn.
Ondergronds, bovengronds, hier zijn enkele vragen om u te helpen uw weg te vinden in het Londense transportsysteem.
Londen vervoer
Transport naar Londen, het is maar de metro, toch?
mis Vervoer naar Londen omvat een reeks opties om door de stad te reizen: metro, bus, bovengronds en National Rail, Dockland Light Rail (DLR) en trams. In feite zult u waarschijnlijk de eerste twee services gebruiken.
zonale systeem
Waar ga ik heen
Bij het overwegen van vervoer naar Londen is toegang tot het gebied essentieel. Dit komt omdat het Londense transportsysteem is verdeeld in negen (zeer) ongeveer concentrische cirkelvormige zones die uitstralen vanuit zone 1 in het centrum. Over het algemeen geldt dat hoe verder je gaat, hoe duurder het is om te reizen, hoewel de busprijzen in de hele stad hetzelfde blijven.
De meeste van de belangrijkste toeristische attracties bevinden zich in zone 1 – het British Museum, Buckingham Palace, de Tower of London, enz. – evenals veel hotels, hoewel sommige goedkopere opties zich in zone 2 en verder weg kunnen bevinden. Het is mogelijk om Londen te bezoeken en zelden buiten zone 1 te komen, laat staan zone 2, hoewel het niet echt een woestijn is: Hampton Court bevindt zich bijvoorbeeld in zone 6. Zones zijn aangegeven op metrokaarten en posters, en soms op het station zelf. U kunt de online kaart bekijken hier.
Piek- en daluren
Wanneer ga ik reizen?
De transportkosten variëren afhankelijk van of u in de spits of in de daluren reist. Om goedkopere daluren te krijgen, moet u uw reis na 9.30 uur beginnen. Maandag t/m vrijdag. Zaterdagen, zondagen en feestdagen worden ook als daldagen beschouwd. Het is de moeite waard om in gedachten te houden dat het niet alleen goedkoper is, maar waarschijnlijk ook veel prettiger om in de daluren te reizen, zo mogelijk weg van gestresste passagiers. ’s Middags hangt het af van hoe je het vervoer betaalt: daluren voor Travelcard-gebruikers, maar piekuren voor Oyster-gebruikers van 16.00 uur tot 19.00 uur. En maak je geen zorgen, het verschil tussen een reiskaart en een Oysterkaart leg ik later uit.
Kaartverkoop
Wat zijn mijn beste ticketopties?
Hoewel je nog steeds kaartjes voor individuele reizen kunt kopen, is het niet echt kosteneffectief als je van plan bent meer dan een paar reizen per dag te maken. Bovendien, vanaf 6 juli Contant geld wordt niet langer geaccepteerd in de Londense bussen, wat betekent dat jij (en de rest van de stad) wat beter voorbereid moet zijn als je uitstapt. En dit kan het meest gecompliceerde deel van uw reis zijn, omdat er verschillende manieren zijn om tickets te verkopen:
oester kaart
Wat is het?
De meeste Londenaren gebruiken het. Het is een elektronische kaart die je op de scanner tikt bij in- en uitrijslagbomen op metro- en treinstations, of gewoon één keer op de scanner tikt bij het instappen in een bus. Er is een aanbetaling van £ 5 en dan kan de kaart worden geladen met een 7-daagse, maandelijkse of zelfs jaarlijkse reispas naar elke gewenste zone. U kunt ook geld toevoegen aan Pay As You Go (PAYG): een betaling die wordt ingehouden voor elke reis die u maakt, op basis van uw vervoerswijze en afstand.
Waarom zou ik het gebruiken?
Wil je lang in Londen blijven? Dit is waarschijnlijk de juiste keuze voor jou. De meeste Londenaren gebruiken het. Het is een zeer flexibel systeem: de meeste mensen krijgen een forenzenpas en gebruiken PAYG om te betalen voor reizen naar gebieden die niet onder hun pas vallen. Als u alleen PAYG gebruikt, kunt u geld besparen als u slechts af en toe met het openbaar vervoer reist, en als u de kaart alleen voor PAYG gebruikt, verloopt het geld niet (wat betekent dat u het op de terugweg kunt houden). toekomst) en als je klaar bent, kunnen de kaarten aan iemand anders worden doorgegeven.
Waarom zou ik het niet willen gebruiken?
Nou ja, niet zozeer om het te onderscheiden van de Visitor Oyster card (zie hieronder). Het belangrijkste verschil en nadeel is dat je het niet van tevoren kunt bestellen vanuit het buitenland, dus wanneer je in Londen aankomt, moet je je aansluiten bij een van de mogelijk lange rijen mensen die wachten bij het loket van het station (in plaats van bij de kassa kantoor). machine). Er is een aanbetaling van £ 5 en vervolgens een bezoek aan een secundair station om je £ 5 terug te krijgen aan het einde van de reis.
Bezoekers Oyster Card
Wat is het?
Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een versie van de Oyster-kaart die speciaal is ontworpen voor bezoekers. Deze kaart wordt geleverd met een gratis aanbetaling van £ 3, die niet kan worden gerestitueerd. PAYG werkt op dezelfde manier: u laadt uw Oyster op met tegoed dat wordt afgetrokken voor elke reis die u maakt, dus een reis naar Zones 1-2 kost u £ 2,80 tijdens de piekuren en £ 2,20 daluren, of voor een enkele reis in beide richtingen. de bus kost £ 1,45.
Waarom zou ik het willen gebruiken?
Jij kan pre-order een Visitor Oyster.vooraf geladen met krediet, levering aan staten kan 12-16 dagen duren.
Net als de standaard Oyster is het een zeer comfortabele keuze. Er zit een limiet op het bedrag dat je met PAYG betaalt, wat erg handig is als je uitgebreide sightseeingplannen hebt. Stel dat u alleen in zone 1 en 2 gaat reizen. Zodra u £ 8,40 (piek) of £ 7 (daluren) op een dag hebt gereisd, wordt het geld niet meer in mindering gebracht. van uw Oyster-kaart voor eventuele volgende reizen die dag.
De Visitor Oyster card heeft een aantal extra toeristenvriendelijke voordelen, zoals 25% korting Emirates Air Line-kabelbanen en 10% korting op de ticketprijs Thames Clipper River Bus. U kunt de kaart ook aan iemand anders overdragen wanneer u deze niet meer gebruikt.
Waarom zou ik het niet willen gebruiken?
Het kan niet worden gebruikt voor 7-dagen, maand- of jaarkaarten. Je moet ook extra waakzaam zijn om ervoor te zorgen dat je de scanner aanraakt en knijpt elke keer dat je in de metro of trein reist, zelfs als de poorten open zijn, en op vervoersknooppunten, anders moet je extra betalen.
Reis kaart
Wat is het?
Een papieren ticket gekocht voor een dag of week reizen met het Londense transportsysteem. Je steekt hem in de slagbomen van de stations om de poortjes te openen of laat hem aan de buschauffeur zien. Een dagtocht in zones 1-2 kost £9; 7 dagen kost € 31,40. De dag is gebaseerd op de dag van het transportsysteem, geen strikte 24 uur, dus 9.30 uur. een gekocht kaartje zou die nacht om 01.00 uur geldig zijn in de “nachtbus”, maar niet wanneer de metro rond 05.00 uur weer opengaat. 30 p.m
Waarom zou ik het willen gebruiken?
en opnieuw je kunt ze alvast bestellen, wat betekent dat u niet in de rij hoeft te staan als u uitgeput uit het vliegtuig stapt. Hoewel een dagtocht iets meer kost dan het gebruik van een Oyster-kaart, kan een 7-dagenkaart veel goedkoper uitpakken als je doordeweeks veel met het openbaar vervoer reist. En het betekent ook dat u zich, in tegenstelling tot Oyster PAYG-gebruikers, geen zorgen hoeft te maken over woon-werkverkeer/reizen tijdens de middagspits.
Waarom zou ik het niet willen gebruiken?
Voor bezoeken van minder dan een week is de Visitor Oyster voordeliger. Een oester is ook handiger als je van plan bent om verder te gaan dan zone 1 en 2. Het is ook gemaakt van papier en wordt doorweekt als het regent. (Dit is Engeland. Regen is een belangrijke factor.)
Alternatieven met het openbaar vervoer
Wat als ik een van deze opties niet leuk vind?
Er is altijd het Barclays Cycle Hire-programma: lees het onze EuroCheap’s gids voor hoe het werkt. Het grootste deel van het centrum van Londen kan te voet worden afgelegd. Het kan een beetje vermoeiend zijn, maar het is allemaal op loopafstand. Het geld dat u uitgeeft aan een centraal gelegen hotel kan net zoveel waard zijn als u kunt besparen op vervoer. Je kunt papieren enkeltjes kopen wanneer je benen het echt nodig hebben, of misschien zelfs lekker luieren in de zwarte taxi.