Dagkaart Amsterdam en Regio: De voor- en nadelen van deze 24-uurs deal
Zonder fiets door Amsterdam reizen kan duur zijn als je er niet op fietst. De prijzen van tram- en buskaartjes lopen op tot 2,80 euro voor een enkele reis, terwijl treinen die buiten de hoofdstad heen en weer gaan al snel boven de 10 euro uitkomen.
Terwijl de gebruikelijke opties 24-uurs stadsvervoerkaarten en Euro-treinkaartjes zijn, is de nieuwe Amsterdam en regio dagkaart. Voor € 13,50 per dag biedt het onbeperkt stadsvervoer PLUS streekbussen die stoppen op topbestemmingen als Zaandam en Edam.
Het is niet voor elitereizigers, maar het is perfect voor budgetbewuste mensen die een tour willen zien. Hier zijn enkele voor- en nadelen om u te helpen beslissen:
Pro: het goedkoopste “combinatieticket”
Als je rekent, betekent één retourtje vanuit de stad en twee tramritten dat je al bespaart met de Amsterdam en Regio Dagpas. Dus om het meeste uit dit ticket te halen, reist u in en uit het centrum van Amsterdam en brengt u de ochtend door in Zandvoort aan Zee voordat u naar de grote stad gaat. Ga niet in één dag van de ene verre regio naar de andere, dat is te veel reizen.
Nadelen: Alleen voor dagjesmensen
Bij een weekendje weg in Amsterdam zijn dagtochten buiten de stad niet inbegrepen. Dit ticket is het meest geschikt voor bezoekers die minstens een lang weekend in Nederland doorbrengen en voor degenen die de buitenwijken van Amsterdam willen zien. Plaatsen als Delft, Den Haag en Rotterdam zijn regio’s die niet bij dit ticket zijn inbegrepen.
Pro: Nachtbussen inbegrepen
Een overnachting in Amsterdam betekent een nachtbuskaartje van € 4,50 bij terugkomst na middernacht. Het is altijd een goed idee om een reispas te kopen die deze bussen buiten kantooruren omvat.
Nadelen: Alleen bussen inbegrepen
Behalve stadstrams dekt dit ticket alleen busreizen. Het is niet de beste optie als je weinig tijd hebt, maar het is een geweldige “landschappelijke route” (de reistijd kan twee keer zo lang zijn in vergelijking met de trein). De rit kan hobbelig en schokkerig zijn – iedereen die vatbaar is voor wagenziekte, kan beter in de treinen blijven.
Pro: Marken, Zaanse Scahns en Haarlem
Dit zijn drie plekken die goed bereikbaar zijn met regionale buslijnen. Haarlem heeft zijn historische en schilderachtige charme, de geïsoleerde vissersgemeenschap van Marken woont nog steeds in traditionele houten huizen en de Zaanse Schans heeft pittoreske windmolens en moerassen. Terwijl Harlem per trein te bereiken is, zijn de andere twee alleen per fiets of over de weg bereikbaar.
Con: Almere, IJmuiden en Amstelveen
Terwijl IJmuiden de industriële kant van Amsterdam laat zien, is Amstelveen een typisch Nederlandse buitenwijk, terwijl Almere inzicht geeft in ‘geplande stedelijke’ structuren in Nederland. Zijn ze het bezoeken waard? Afgezien van niche-interesses en moderne Europese geschiedenisliefhebbers, zullen de meeste reizigers waar voor hun geld krijgen in andere traditionele hotspots.
Pro: Perfect voor het koele of regenachtige seizoen
Het Nederlandse vervoer is op zijn best bij regenachtig weer, en bussen zijn daarop geen uitzondering. Als het weer winderig, nat en koud is, ga dan naar binnen (laat het weerbestendige fietsen over aan de lokale bevolking). De bussen hebben een uitstekende verwarming, een rustgevend pluspunt bij het lopen op koude steen.
Nadeel: plakkerig en zweterig in de zomer
Bussen hebben misschien betere verwarming dan uw hotel, maar hebben geen airconditioning. De zomer kan van bussen sauna’s maken. Ze hebben de neiging om overvol, krap en claustrofobisch te zijn. Het is niet ongewoon dat omwonenden uit wanhoop schreeuwen om bij de eerstvolgende stoplichten weggestuurd te worden. Ga op zinderende zomerdagen fietsen of plan een tocht met privébussen.