Vliegen over de Atlantische Oceaan: creatieve en goedkope manieren om naar Europa te komen
De “zullen ze of zullen ze niet” geroezemoes over het door Norwegian voorgestelde trans-Atlantische vluchtprogramma naar Londen Gatwick deze zomer, overschaduwt een aantal andere opwindende ontwikkelingen in de trans-Atlantische luchtvaartmarkt. Uiteraard vliegt Norwegian al regelmatig non-stop met zijn 787 Dreamliners over de Atlantische Oceaan op routes als Fort Lauderdale naar Kopenhagen en New York naar Stockholm. Deze maand heeft Norwegian nieuwe routes toegevoegd van Los Angeles naar Kopenhagen en Stockholm.
Vragen over Gatwick-services
Wat het voorgestelde Gatwick-project betreft, krijgt Norwegian kritiek van de in de VS gevestigde legacy carrier- en pilootvakbonden, die vrezen dat het goedkope model van het bedrijf een bedreiging kan vormen voor het ontspannen comfort dat ze al tientallen jaren genieten. De komende weken zal duidelijk worden of Norwegian inderdaad in juli de voorgestelde routes van LA, Fort Lauderdale en JFK naar Gatwick zal lanceren.
Zelfs als dat zo is, is de Noorse operatie aan de overkant van de vijver. We hebben het over één op Gatwick gebaseerd vliegtuig dat de drie Amerikaanse routes van het bedrijf van en naar de luchthaven vliegt – in totaal slechts zes wekelijkse vluchten van de VS naar Londen. De trans-Atlantische markt verandert om de nieuwe vraagpatronen van de consument te weerspiegelen. Veel kopers vliegen tegenwoordig bij voorkeur rechtstreeks naar Europa vanaf regionale luchthavens in heel Noord-Amerika.
Kortste transatlantische overtocht: 4 uur
Deze zomer zijn er veel spannende nieuwe routes om regionale markten te bereiken. Daarom lanceerde British Airways deze maand een nieuwe rechtstreekse route van Austin naar London Heathrow en op 15 juni Westjet. zal de kortste trans-Atlantische vluchten van het seizoen lanceren op een nieuwe route van Saint John (Newfoundland) naar Dublin.
De altijd betrouwbare OAG-vluchtdatabase toont 4 uur. 15 minuten bloktijd in de sector, dus de route van 2.000 mijl duurt minder dan vier uur in de lucht, net genoeg tijd om te genieten van een diner en een dutje voor het vliegtuig. landen in Ierland. Tarieven voor een enkele reis beginnen bij € 275 (Canadese dollars) en zijn inclusief alle belastingen, brandstoftoeslagen en ingecheckte bagage.
Nieuwe dagelijkse vluchten naar Europa
Europe Airpost lijkt misschien meer op een postbode dan op een luchtvaartmaatschappij. Maar deze Franse vrachtmaatschappij vliegt ook mensen. Het is een ongebruikelijke keuze voor trans-Atlantische reizen, maar deze zomer biedt de luchtvaartmaatschappij de enige dagelijkse vluchten van Canada naar Europa aan. Vermijd de pijn van een overnachting met de rechtstreekse dagelijkse vluchten van Europe Airpost van Halifax, Nova Scotia naar Glasgow en Parijs. De dienst zal alleen in juli en augustus worden uitgevoerd met Boeing 737’s met een capaciteit van 128 passagiers.
Van kleinere luchthavens rechtstreeks naar Europa
Veel grote zoekmachines voor vliegtickets kunnen nuttige maatschappijen over het hoofd zien die misschien precies zijn wat u nodig heeft voor uw reisschema. Er zijn veel voordelen te behalen door te bladeren en de websites van individuele luchtvaartmaatschappijen te controleren. Hoeveel reizigers uit de Twin Cities of de Pacific Northwest zouden eraan denken om de Condor-website te raadplegen voor rechtstreekse vluchten naar Duitsland? Maar in feite heeft de luchtvaartmaatschappij tijdens het zomerseizoen rechtstreekse vluchten naar Frankfurt vanuit Minneapolis-St. Paul en Seattle, en deze zomer vliegt ze zelfs non-stop van Fairbanks, Alaska en Whitehorse, Yukon naar Frankfurt.
Bazel of Riga? Waarom niet rechtstreeks vliegen?
Een andere luchtvaartmaatschappij die niet zo slim is in de verbeelding, is Air Transat, die van juni tot september van dit jaar regelmatige non-stopvluchten aanbiedt van Montreal naar Basel.
Door een minder voor de hand liggende luchtvaartmaatschappij te kiezen, kunt u rechtstreeks naar uw Europese bestemming naar keuze vliegen. Als je van de Big Apple naar de Baltische staten gaat, zou je denken dat er geen directe vluchten zijn en ervoor kiezen om via Londen, Amsterdam of Kopenhagen te reizen. Er is echter één luchtvaartmaatschappij die de route New York-Riga al vele jaren betrouwbaar bedient: Uzbekistan Airways. De vliegtijd van de Boeing 767 van de luchtvaartmaatschappij is iets minder dan negen uur.
Bekijk de minder voor de hand liggende vervoerders
Het kiezen van een obscure luchtvaartmaatschappij kan voordelig zijn. De snelste New York-Brussel dienstregeling wordt niet gehaald door een Amerikaanse of Europese luchtvaartmaatschappij, maar door de Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways, die dagelijkse vluchten aanbiedt van Newark naar Brussel. Als je op weg bent naar Italië en, net als wij, denkt dat de stijl van het Midden-Oosten moeilijk te verslaan is, overweeg dan de nieuwe directe dienst van Emirates van New York naar Milaan. Vijf verschillende vervoerders strijden dagelijks op de route, vier van JFK en één van Newark. We denken dat Emirates de beste van de JFK-opties is.
Singapore Airlines van de VS naar Europa
Op de drukke route van New York naar Frankfurt concurreren vier verschillende IATA-luchtvaartmaatschappijen met elkaar, die elke nacht zes non-stop vluchten vanuit New York aanbieden. Onze beste keuze is de minst voor de hand liggende, namelijk Singapore Airlines, die het vlaggenschip Airbus A380-800 op deze route vliegt. Dit is niet de enige transatlantische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Een andere zeer nuttige verbinding is de route van Houston naar Moskou, waar Singapore Airlines angstvallig haar benijdenswaardige positie bewaakt als de enige route-operator die meer aanspreekt dan alleen oliemanagers.