Drie spoorlijnen van Zwitserland naar Italië
“Ik wil de Alpen met de trein zien, dus heb ik een reis naar het zuiden van Bern naar Italië geboekt”, zei Margot. We hadden niet het hart om haar te vertellen dat een groot deel van de 90 minuten durende rit van de Zwitserse hoofdstad naar het zuiden naar Domodossola in Italië door tunnels gaat. Natuurlijk zijn er ook tal van fatsoenlijke landschappen, maar reizen door de Alpen op deze Simplon-spoorwegroute zal nauwelijks een geweldige bergervaring zijn.
Hier is onze korte handleiding voor het kiezen van noord-zuidspoorroutes als u van Centraal-Europa via Zwitserland naar Italië reist.
Er zijn slechts drie routes om uit te kiezen: Simplon, Gotthard en Bernina.
De Simplon-route
Onze beoordeling: **
Gebruikt op de vier dagelijkse EuroCity-routes van Genève naar Milaan en de drie dagelijkse EuroCity-treinen van Basel naar Milaan. Niet onze favoriete keuze omdat we het beste landschap in de tunnels missen. De routes Genève en Basel komen bij Brig samen en volgen dan de Simplon-tunnel naar Italië. Treinen vanuit Genève bieden geweldige uitzichten terwijl ze langs de noordelijke rand van het Meer van Genève rijden. De route van Basel naar het zuiden door Bern is echter mooi maar niet spectaculair en duikt vervolgens door de 34 km lange Lötschberg-tunnel om Brig te bereiken, waar je een frisse neus kunt halen voordat je de Simplon-tunnel in duikt.
Aan de positieve kant zijn er een aantal geweldige uitzichten op het Lago Maggiore terwijl de trein door Noord-Italië naar Milaan reist. Ga aan de linkerkant zitten voor afbeeldingen. En het zijn die uitzichten op het meer die de Simplon-route verzilveren. Dus we geven het twee sterren.
Gotthard-route
Onze beoordeling: **
Er rijden dagelijks zeven EuroCity-treinen van Zürich naar Milaan (plus één van Basel naar Milaan). Lokale Zwitserse diensten van Basel en Zürich naar Locarno en Lugano bedienen ook deze route. Het is eigenlijk de hoofdspoorlijn van noord naar zuid door Zwitserland. De benadering van de noordkant van de Gotthard-tunnel is klassiek Zwitserland. Ga aan de rechterkant van de trein zitten voor een geweldig uitzicht op het meer en de steeds dichterbij komende bergketen.
in 2016 met de opening van de nieuwe 57 km lange Gotthard-basistunnel is de reis nu nog minder pittoresk.
Bernina-route
Onze beoordeling: *****
Verreweg de beste van de drie noord-zuid routes van Zwitserland naar Italië. Er is geen als, er is geen maar. Bernina klopt de stoelen uit de competitie. Als je haast hebt om naar Italië te komen, kies dan de Simplon- of Gotthard-routes. Maar als je de Alpen wilt zien, ligt Bernina voor de hand. Het is de enige route die door de Alpen gaat in plaats van er doorheen te tunnelen.
Bernina wordt bediend door de Rhätische Bahn van St. Moritz (Engadin, Zwitserland) naar Tirana (Italië). Lokale treinen rijden het grootste deel van de dag elk uur op deze route, hoewel de avonddiensten zeer beperkt zijn. Er zijn ook verschillende treinen van Chur en Davos naar Tirana (gemerkt als Bernina Express en tegen een meerprijs).
Het mooie van de Bernina, vooral als je de lokale treinen neemt die bij elke kleine halte stoppen, is dat je een echt gevoel van het landschap krijgt. Er zijn gletsjers en alpenweiden die zorgen voor dramatische momenten als de trein van hooggebergte naar serene, prachtige valleien rijdt. Voorbij Tirana loopt de route naar het zuidwesten naar Milaan, waarbij de oostkant van het Comomeer meer dan een uur wordt omzeild.
Een kwestie van tijd
Dus waarom gaat niet iedereen de Bernina-route? Het lijkt echt een kwestie van tijd. Helaas hebben de meeste reizigers haast. En de aantrekkingskracht van een rechtstreekse trein lokt mensen naar de snellere Simplon- en Gotthard-routes. Voor reizen van grote Zwitserse steden naar Milaan op de Bernina-route zijn meerdere treintransfers vereist. Hier zijn enkele vergelijkende reistijden van Zürich naar Milaan:
Simplonroute: 4 uur. 15 minuten
Gotthard-route: 3 uur. 45 minuten
via de Bernina-route: 10 u. 05 minuten
De reistijd spreekt voor zich. Ja, de Bernina-reis duurt meer dan twee keer zo lang, maar het is zo veel, veel beter dat onverschrokken reizigers de Alpen de tijd geven die ze verdienen. De Bernina-route heeft inderdaad genoeg plaatsen om te overnachten, dus waarom zou u de reis niet over twee dagen verdelen?
Opmerking van de uitgever: Op zoek naar meer voorkennis over treinreizen door Europa? Haal een exemplaar op van Europe by Rail, nu in zijn 15e jaar, de definitieve gids voor het verkennen van het continent per trein. Je kunt ze ook volgen op Twitter via @EuropebyRail.