Hoe cryptocurrency de reisindustrie verandert

De vraag van consumenten naar meervoudig gebruik van cryptocurrency op reis is toegenomen met de snelle groei van cryptocurrencies in de afgelopen jaren. Hoewel er nog een lange weg te gaan is, is wat er tot nu toe is bereikt ongetwijfeld bemoedigend: volgens een recent onderzoek is de reisindustrie de meest cryptocurrency-vriendelijke.

Op blockchain gebaseerde oplossingen, waarvan er vele zijn ontworpen om de meest voorkomende pijnpunten van reizigers aan te pakken, hebben de markt verzadigd, of ze nu zijn geïntroduceerd door een geavanceerd cryptobedrijf of een wereldwijd conglomeraat. Zo werkten het World Economic Forum (WEF) en adviesbureau Accenture onlangs samen om het digitale identiteitssysteem Known Traveler te presenteren. Onze blockchain verzamelt en host hun gegevens om douaneaangifte en inklaring voor reguliere buitenlandse reizigers te vergemakkelijken.

Het is nu al overduidelijk dat cryptocurrencies en de concepten erachter een grote impact zullen hebben op de reisindustrie. Hoe? Lees verder.

De vraag van consumenten naar meervoudig gebruik van cryptocurrency op reis is toegenomen met de snelle groei van cryptocurrencies in de afgelopen jaren. Hoewel er nog een lange weg te gaan is, is wat er tot nu toe is bereikt ongetwijfeld bemoedigend: volgens een recent onderzoek is de reisindustrie de meest cryptocurrency-vriendelijke.

Op blockchain gebaseerde oplossingen, waarvan er vele zijn ontworpen om de meest voorkomende pijnpunten van reizigers aan te pakken, hebben de markt verzadigd, of ze nu zijn geïntroduceerd door een geavanceerd cryptobedrijf of een wereldwijd conglomeraat. Zo werkten het World Economic Forum (WEF) en adviesbureau Accenture onlangs samen om het digitale identiteitssysteem Known Traveler te presenteren. Onze blockchain verzamelt en host hun gegevens om douaneaangifte en inklaring voor reguliere buitenlandse reizigers te vergemakkelijken.

Het is nu al overduidelijk dat cryptocurrencies en de concepten erachter een grote impact zullen hebben op de reisindustrie. Hoe? Lees verder.

Transparante en handige betalingen

Airbnb-CEO Brian Chesky ondervroeg zijn Twitter-volgers in januari over wat het bedrijf dit jaar zou moeten ontwikkelen. De uitkomst? Het is niet verwonderlijk dat de optie om cryptocurrency te gebruiken om reserveringen te betalen als beste uit de bus kwam.

Deze resultaten komen overeen met een ander onderzoek waaruit bleek dat 22% van de Amerikaanse passagiers nu liever met cryptocurrency betaalt dan met een bankkaart. Gelukkig heeft de markt snel gereageerd op deze groeiende vraag, met websites zoals Expedia waarmee gebruikers hotelreserveringen kunnen betalen met Bitcoin. AirBaltic, Norwegian Air en LOT Polish Airlines zijn slechts enkele luchtvaartmaatschappijen die nu cryptocurrency-betalingen accepteren. Luchtvaartmaatschappijen beginnen dit voorbeeld te volgen.

Crypto is ideaal voor de reisbranche omdat het een traditioneel rigide en gefragmenteerde sector kan combineren met veel handmatige en op papier gebaseerde processen. De ervaring van een reiziger omvat immers meerdere contactmomenten, van vluchten en autoverhuur tot restaurants, accommodaties en activiteiten. Reizigers kunnen direct, snel en veilig betalen voor hun ervaring via één transparant systeem dat poortwachters en dure derden vermijdt.

Het mogelijk maken van cryptocurrency-betalingen is ook essentieel om de opkomende generatie aan te trekken. In 2021 steeg het aantal wereldwijde cryptocurrency-miljonairs tot meer dan 100.000, en velen willen hun cryptocurrency-inkomsten besteden aan vakantie, vooral degenen die de nadruk leggen op luxe en gepersonaliseerde services.

Loyaliteitsprogramma’s opnieuw gedefinieerd

Volgens gegevens van MasterCard zijn loyaliteitsprogramma’s minder populair dan wanneer 90% van de Amerikaanse bevolking aan ten minste één programma deelneemt. Loyaliteits- en cashbackprogramma’s zijn essentieel voor de reisindustrie, omdat ze bedrijven ondersteunen om te concurreren met aggregatorplatforms, terugkerende klanten aan te trekken en klanten te motiveren om vaker te reizen.

Maar hoewel conventionele loyaliteitsprogramma’s al heel lang bestaan, komen ze minder vaak voor dan de opwindende voordelen van cryptocurrency.

Het belangrijkste nadeel van de meeste loyaliteitsprogramma’s is dat ze meer waarde moeten bieden. Tegenwoordig zijn de meest populaire beloningssystemen beloningspunten die volledig worden gecontroleerd door het bedrijf. De klant heeft geen verhaal als hij besluit deze niet meer aan te bieden of minder aanbiedt.

Aangezien cryptocurrencies echter gedecentraliseerd zijn, zal hun waarde fluctueren op basis van de vraag van de consument. Bovendien kunnen toeristen hun loyaliteitspunten inwisselen of inwisselen voor contant geld, wat hen een nieuwe reden geeft om deel te nemen en op nieuwe manieren te profiteren.

Northern Pacific Airways, een gloednieuwe luchtvaartmaatschappij die later dit jaar debuteert, is bijvoorbeeld van plan om flyCoin aan te bieden als extraatje voor frequente reizigers. Klanten kunnen het token gebruiken om gratis vluchten en premium airline-status te verdienen.

Ook in de reisbranche zijn er problemen geweest met het gebruik van restituties. Omdat het vaak locatiespecifiek is en geen rekening houdt met inflatie, neemt de waarde van de prijs na verloop van tijd af. Klanten kunnen hun beloningen overal ter wereld uitbetalen of uitgeven met behulp van cryptocurrency-cashback, ongeacht de valuta. Met cryptocurrency verandert cashback in een investering: elke keer dat een reiziger een reis boekt, investeert hij en verdient hij munten die voor verschillende ervaringen kunnen worden gebruikt.

Geen fysieke tickets meer

Om een ​​revolutie teweeg te brengen in reizen, zullen niet-fungibele tokens (NFT’s) ook een cruciale op blockchain gebaseerde innovatie zijn. NFT’s zouden kunnen dienen als een soort paspoort of ticket om verifieerbare en transparante toegang te bieden tot producten en diensten in de reissector, door legitiem digitaal eigendomsbewijs te leveren (dat kan worden vertaald naar de echte wereld).

Reizigers hoeven niet langer meerdere platforms te gebruiken of verloren of onjuiste boekingen te maken. Reizigers kunnen NFT’s gebruiken om alle gegevens in hun portemonnee op te slaan, waardoor de kans op fraude wordt verkleind en de gebruikerservaring wordt verbeterd.

Hoewel het veld erg nieuw is, heeft het een enorm potentieel. Pioniers ondernemen ook al actie: LynKey, een wereldwijd platform dat blockchain en kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om premium resort- en vakantie-eigendommen te beveiligen, heeft bijvoorbeeld een marktplaatsproject gelanceerd om tokenization- en NFT-oplossingen voor reizen en toerisme te bieden.

Uiteindelijk zullen deze initiatieven reizigers helpen allerlei gedoe te vermijden, zoals het omgaan met lokale valuta, eisen voor meer transparantie en het verliezen van geld aan beurzen en derde partijen. Met cryptografische oplossingen kunnen ze hun reizen aanpassen, wijzigen, annuleren of zelfs verkopen zonder geld te verliezen of tijdrovende administratieve rompslomp te doorlopen.

Dit kan eng zijn voor reizigers en reisbureaus die nog aan het leren zijn over cryptocurrency. Hoewel er specifieke moeilijkheden zijn, zoals veranderende limieten en volatiliteit van waarde, zullen deze verdwijnen naarmate de markt zich ontwikkelt. Early adopters zullen het meest bedreven zijn in het navigeren door de omgeving en slagen wanneer het gebeurt.